صفحه اصلی > یاداشت : نمايش جنگهاى سياسي برابر در مدت نامعلوم

نمايش جنگهاى سياسي برابر در مدت نامعلوم

یاداشت احمد رضا كرامتى ،درخصوص نمايش جنگهاى سياسي برابر در مدت نامعلوم 

احمد رضا كرامتى که اخیرا به تماشای نمایش « جنگهاى سياسي برابر در مدت نامعلوم » به کارگردانی کورش سلمانی  نشسته است، یادداشتی بر این نمایش نوشت.

هنر تئاتر هنر زندگى در همه ساختار زندگى ست و اين قابليت را دارد كه در چهارچوب قرارداد انسجام رابه وجود بياورد مهم ترين عنصر نمايش جنگهاى سياسي انسجام أست در همه عناصر اجرا آنچنان در هم تنيده است كه يك كل واحد در تكاپو را به وجود آورده أست اگر اثار سلمانى را دنبالم ميكنيد شاخص اثار او بر مبناى زبان گويش و لهجه هاست و به نوعى در اين حوزه پيشتاز أست نكته بعدى در اثار سلمانى رنگ فانتزى و تلفيق ژانر ها براى رسيدن از جزييات اجرا به يك كل واحد متجانس اين اثر با متن عميق والى ربانى ساده و قابل فهم براى همه طيفها اما مساله نمايشنامه در اين اثر به خوبى با اصول و قواعد يك نوشته اورجينال رعايت شده أست. قصه كلى نمايشنامه سلمانى در يك جزيره اتفاق مى افتد اين جزيره به مثابه دنيًا شهر كشور يا در همان قصه خودش بنام جزيره جولانگاه و رد پاى استاندرد آن به چشم ميخورد حياتى كه معادل سازى شده و حيوانات همان رفتارهاي انسانى را در قبال هم اعمال مى كنند انچنان كه هرروزه از گنداب و كثافتي كه در مغز كفتار و گرگ لونه كرده پي در پي منادى (عقاب)از صدايي و خبرى مى گويد كه در راه أست و جنگ اخر را رقم ميزند ساختار معنوي اثر نه تنها از شعار زدگي به دور أست بلكه پا را فراتر گذاشته و در عمق قصه خود را جاى داده أست در طول اجرا انچنان چيدمان هاى بازيگران بر اساس مرتبه و جا و منزلت طراحى شده و هر كدام از شخصيت ها براى رسيدن به اوج حتى براى لحظه اى هر چند كم جايگاهي بالاتر از ديگر حيوانات را براى خود متصور مى شود نمايش جنگهاى سياسي متفاوت تر از اثار اجرا شده در دهه اخير هرمزگان يك تجربه ناب از هماهنگى فرم محتوا اجراست كه هنرمندان در اين نمايش به اجرا در مي آورند و اين مساله به مدد نمايشنامه اي قدرتمند و هدايت فنى قوى اتفاق افتاده براى بهتر ديدن بهتر لذت بردن و درك خوب از شرايط رنج آور اما سرمست كننده اين اجرا را بايد بارها اين كار را ديد تا لذت وافر از تصوير سازى استادانه و بي بديل اثر برد در بخش طراحى صحنه برديا دهقانى مثل هميشه با دكور هاى سنگين خود فضا سازى در راستاى اجرا را به نمايش نزديك مي كند و در جنگهاى سياسي اين اتفاق به نحو احسنت به نتيجه رسيده أست و اما يك شاخص مهم اجراى جنگهاى سياسي تاريخ شرايط تاريخ اوضاع و موقعيت هاى تاريخى أست كه در يك ساعت و ربع اجراى اين اثر ما با اغاز و پايانى در يك راستا مواجع مي شويم و قالب درام شكل قوام و دوام و منطق دراماتيك را رعايت ميكند جنبش هاى مردمى و استكبار ستيزى منبع أست كه همواره مي توانند اوضاع و شرايط دنيا را در جوامع بشرى تغير دهد جزيره در جنگهاى سياسي در آستانه ى اتفاق بزرگ أست ولى اينبار حيوانات در موقعيتى هستند كه رويداد انها را با خود خواهد برد موقعيت ها وضعيت و شرايط اجتماعى براى كوروش سلمانى دهبارز پر اهميت أست چرا كه دغدغه مندى هاى كليه اثار اين هنرمند بر مبناى شرايط اجتماعى نوشته و خلق مي شود همچنين جنگ يك مساله مورد تاكيد عمده اثار اين هنرمند أست كه در هر اثرى خود را به نحوى نشان ميدهد و هرگز تكرار را در اين حوزه تا به امروز نديده ايم در اين يادداشت سعى شد بر مبناى انصاف تلاش و كوشش اثر سلمانى را نشان دهيم و به تصوير ذهنى شما نزديك نماييم و در نهايت بايد بگويم اين كار ارزش ديدن دارد ارزشي كه شايد هميشه براى تاتر هرمزگان تكرار نشود

پست های مرتبط

تئاتر سنگ و سایه از منظر نظریه ­ی آشناِیی زدایی شکلوفسکی

یاداشت نسیبه جمشیدی شاهرودی مفهوم «آشنایی زدایی» نخستین بار توسط ویکتور شکلوفسکی…

۱۹ بهمن ۱۴۰۲

من درد مشترکم مرا فریاد کن

سنگ وسایه  یاداشت سعید حسن زاده درخصوص نمایش سنگ و سایه به…

۷ دی ۱۴۰۲

نگاهی به نمایش «دو نمایش با یک بلیط»

نگاهی به نمایش «دو نمایش با یک بلیط» به کارگردانی رضا آزاد…

۲ آبان ۱۴۰۲

دیدگاهتان را بنویسید